Dolf Dekking Schotland

Reisverslag Schotland 2016

Op de backcover van het eerste stuurmanswegenboek schreef Jaco Bijlsma: “ In het steeds drukker wordende verkeer valt het niet mee om optimaal te kunnen genieten van een leuke, sportieve auto. Gelukkig kent Europa tal van gebieden waar het nog echt lekker sturen is. Waar mens en machine tot het uiterste kunnen gaan”. Voor Autovisie en Dolf Dekking Driving Events gaat Dolf Dekking ieder jaar op pad om prachtige autoreizen uit te zetten met geweldige stuurmanswegen.

De openingsrit van het seizoen 2016 was het geweldige ‘vegen door de Vogezen’ spektakel. Dit Noord Franse gebied is binnen 5 uur te bereiken en een uitstekende basis voor een korte lezersreis. De rit was volledig volgeboekt en het arriveren van alle 20 auto’s was een waar feest. De diversiteit van auto’s was prachtig. Een greep uit de deelnemende auto’s; een BMW 535 youngtimer, Ferrari California, Honda S2000, Peugeot RCZ R, Mini roadster cabrio en een Porsche 911 carrera S!

De prachtige collen van de Route des Crêtes werden bijna allemaal bestormd. Een klein stuk van de Route de Vins door de Elzas werd ter afwisseling gereden. Mooie historische highlights als het Chateau Koningsbourg, het prachtige stadje Riquewihr en Andlau werden ook bezocht voor koffie en lunchstops. Er werd veel gewisseld tussen de rijders en bijrijders en zelfs van auto’s. En Dolf Dekking is bij veel deelnemers ingestapt om een tips en tricks over het sturen te geven. Dat is voor veel deelnemers een extra reden om mee te gaan!

De prachtige route eindige na 3 geweldige dagen sturen met dito weer in het Duitse Hornbach. Zowel de deelnemers als Autovisie kunnen weer terug kijken op een zeer geslaagde 2e editie van de Vogezen stuurmanswegenreis.

2 weken later stond er een geweldig wagenpark te ronken in de haven van IJmuiden om af te reizen naar de Schotse Hooglanden. Ook hier veel variatie in modellen en pk’s. Na een dag insturen door de lowlands ging dag 2 vanuit Stirling, de poort van de Highlands, richting de Westkust. Hier begon het stevige stuurwerk via single track roads naar de Glencoe en de River Orchy. Een overweldigend mooi gebied waar het machtig sturen is.

De volgende dagen ging de groep via Fort Augustus, het Loch Ness en Inverness richting de Oostkust. Het Cairngorm national park herbergt prachtige bergroutes met spectaculaire vergezichten. Na een overnachting in het kasteelhotel in Pitlochry reden de deelnemers door dit natuurpark met als afsluiter van dit park, de route door het Ben Lawers bergmassief. Zeer spectaculair om te rijden en een absolute aanrader voor reizigers die richting Schotland gaan.

De laatste dag ging via Edingburgh terug naar de boot door de Lowlands. Een lekkere afsluitdag over de prachtig landelijke wegen van Schotland. Er werd heerlijk gereden en de weergoden waren de deelnemers zeer goed gezind. Op een half middagje na konden de cabriorijders de hele week open rijden. Wat Autovisie betreft staat Schotland ook volgend jaar weer op het stuurmanswegenprogramma!
Voor juni kon er worden ingeschreven voor een rondreis door de Provence. Ook deze trip was vlot volgeboekt. Dolf Dekking heeft meer dan 15 dagen rond gereden door de Provence om het gebied uit te kammen op spectaculaire routes. Zijn doel voor de reizen is altijd; het moeten mooie stuurmanswegen zijn, er moet veel afwisseling in de landschappen zitten en op het juiste moment moet er een stop ingebouwd worden voor een kop koffie of lunch.

Dat is goed geslaagd werd zeker beaamd door de deelnemers! De route startte in een prachtig kasteelhotel waar de groep 2 dagen verbleef. Er is, zoals eerder vermeld, altijd een enorme diversiteit in auto’s maar ook in deelnemers en leeftijd.

De leeftijd varieerde van dertigers tot zeventigers (bijna tachtig). En als je dan denkt dat de zeventigers onderdoen voor de ‘jongeren’ heb je het enorm mis. De golden oldies lieten nog vaak even de achterkant van hun bolide zien en gaven hun auto’s de sporen op de prachtige routes in de Provence.

Dag 1 begon direct lekker; de eerste collen konden worden bestormd en de toon van de trip gezet. Dat dit een week stevig stuurwerk ging worden was voor de lunch al duidelijk. De eerste klimmen gingen o.a. over de Col de Pommerol. Via het prachtige gebergte ging de tocht naar de Hautes Alpes. Een heerlijk stuurmanswegengebied waar je nog zeer rustig kunt sturen. Op dag 2 kon de ochtend rustig spectaculair worden genoemd. Via de de geweldige “Gorges de trente pas” ging de route naar de Mont Ventoux. De bekende col is zowel berucht als geliefd bij de tweewielers. Het ‘alleen op de wereld’ gevoel zul je hier niet vinden want de route is zeer populair bij wielrenners en motorrijders. Het maanlandschap aan de top van de Mont Ventoux is indrukwekkend en zeker de moeite waard om te bezoeken. De dag eindigde via de route du vin, via Chateauneuf du Pape, in een Castillon du Gard. Een erg klein dorpje bovenop een berg met een stel wel zeer smalle straatjes. Enkele fout afgeslagen deelnemers kregen een spannend moment om met hun auto’s hier doorheen te manoeuvreren. Het gemopper en gezweet werd snel vergeten bij het prachtige zwembad met uitzicht op de wijnstreek! Want ook dat hoort bij een stuurmanswegentrip door de Provence.

De dag erna haakte Peter Hilhorst aan om een dag mee te rijden met de groep. Hij reed de geweldige ‘Gorges du Verdon’ en Route des Cretes mee en een stuk Route Napoleon. Over de stuurmanswegenroute leest u binnenkort meer in de Autovisie.

De dag eindigde in Cannes en in plaats van flaneren over de boulevard werd het schuilen onder de paraplu’s. Het stort regende begin van de avond en de bezichting van de boten werd een groot deel van de groep vroeg in de ochtend gedaan. Gelukkig weer onder een strak blauwe hemel zoals het hoort in de Cote d’Azur. De laatste dag van de stuurmanwegentrip door het zuiden van Frankrijk was geen uitrij dag maar nog een dag van keihard stuurwerk.

Na vertrek vanuit Cannes ging de optocht via de vreselijk mooie Col de Graus naar de Col de Turini, een van de bekendste etappes uit de Rallye de Monte Carlo. Een route die je eens in je leven moet hebben gereden. Wij starten de route vanuit de richting Sospel. De route is berucht en wordt vergeleken met een helter skelter kermisattractie vanwege de vele haarspeldbochten in de weg die zich om de berg heenslingert. De klim is spectaculair, oogverblindend mooi en je eerste blik op het groene gebergte vergeet je nooit meer. Aangekomen op de top kun je je schrap gaan zetten voor de afdaling die nog meer van je stuurmanskunsten vraagt dan de klim. Aangekomen in het dal kon iedereen bijkomen bij de pittoreske lunchlocatie.

Ook het middagprogramma had nog genoeg in petto. De laatste uren van de reis was een deel van de Route des Grand Alpes met de Col de Couillole, de zeer mooie Gorges du Cians en werd afgesloten met de Col du Buis. Het laatste uurtje kon iedereen uitwaaieren op de Route de Napoleon. Bij het afscheidsdiner konden de deelnemers terug kijken op een prachtige week sturen. Ook deze reis gaat in de herhaling dus hou de agenda van de stuurmanswegen in de gaten indien je deze trip ook wilt meerijden in 2017!

Zin gekregen om ook eens aan te haken bij een Stuurmanswegenreis? We hebben er nog 3 op de agenda staan in het najaar van 2016. We gaan nog naar de Dolomieten, de Eifel en Ardennen en de Pyreneeën. Wees er nog snel bij want er zijn niet veel plaatsen meer beschikbaar!

Bekijk hier de foto’s van de reizen.

Schermafdruk 2016-07-07 23.54.53

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *